Kunsten

In welke wereld willen we binnen tien jaren leven? En hoe bouwen we die mee op?
Wat is de toekomst van Brussel, de stad waarin we leven en werken, en die geconfronteerd wordt met enorme culturele, sociale en ecologische uitdagingen?
Hoe zorgen we er mee voor dat de kloof tussen arm en rijk de stad en de wereld niet onder onhoudbare druk zet en onleefbaar maakt?
Hoe gaan we om met artistieke mobiliteit en internationalisering binnen een ecologisch systeem dat geen groei meer toelaat?

Voor KVS zijn dit vragen waarvoor de input van artiesten essentieel is. Ze dienen als leidraad voor de werking van KVS en zijn de inzet van de gesprekken die we permanent voeren met Belgische, Europese, Afrikaanse en andere artiesten.
In KVS staat alles in het teken van hoopvol en gedurfd artistiek werk. Kunstenaars staan daarin centraal. Brussel en de wereld hebben hun verbeeldingskracht vandaag meer dan ooit nodig. Kunstenaars kunnen de wereld niet in hun eentje veranderen, maar wel voorstellen formuleren voor een mogelijke andere wereld. Lees meer

 

KVS kiest voor een uniek werkingsmodel dat in geen enkel stadstheater zijn gelijke kent.
KVS vertrekt niet van de visie van de regisseur-intendant, de kracht van een spelersensemble, de vertrouwdheid met het westerse repertoire of van een relatief homogene vormentaal.
KVS is een Brussels cultuurhuis waar diverse makers kiezen voor avontuurlijke artistieke projecten die inhoudelijk en vormelijk nieuwe perspectieven bieden voor de stad van morgen.

Focus

Workshop rond geluid en muziek in het theater

De Duitse geluidsontwerper en componist Lars Wittershagen was onlangs te gast in KVS om de voorbereidingen te treffen voor de Brusselse speelreeks van Sebastian Nüblings voorstelling ‘Ilona.Rosetta.Sue.’. Wittershagen en Nübling werken al 16 jaar samen. Dit keer speelde geluid een opvallend belangrijke rol door het spel van de acteurs met de vele microfoons op scène.

Waarom internationaal?

'Kunstenaars van hier toeren de wereld rond, en zowat de hele wereld is ook hier te zien. Daar kan je enkel blij om zijn. Of horen bij die hele internationalisering toch een paar kanttekeningen?'
Rond deze kwestie organiseerden recto:verso & KVS op 16 december een debat met een aantal kunstenaars.
> Hier lees je het uitgebreide verslag van Wouter Hillaert.

KVS en zijn relatie tot repertoire

'Producties als 313 / Misschien wisten zij alles, Barakstad, Sur les traces de Dinozord of Gembloux zijn onze bijdragen aan het Brussel van morgen, waar stadstheaters, repertoire en canon interessante spelers kunnen zijn, en begrippen die een positief verschil maken. Het hangt allemaal af van de keuzes die we met of binnen die begrippen maken.'

Lees de tekst van Jan Goossens, n.a.v. het repertoiredebat in KVS op 4 december 2012.

Postcards from the future

Postcards from the Future is een project van drie Brusselse kunstenaars die samen opereren onder de naam C&H: Heike Langsdorf, Christophe Meierhans en Christoph Ragg.

“Het project draait om ‘onzichtbaarheid’. Hoe ontvankelijk ben je voor ‘werkelijkheid’? Je kijkt naar wat je kent. Je hebt je referenties. En vele dingen vallen daar tussenuit, die je bijgevolg niet ziet. Dat is in Brussel heel extreem."

Repertoire

KVS_dramaturg Hildegard De Vuyst reageert op de vraag naar meer 'repertoire' die de laatste maanden met de regelmaat van een klok opduikt in de media en in de politiek.

(februari 2009)

'Wie kan mij zeggen wie ik ben'

King Lear toont een wereld zonder uitzicht op verlossing, zonder metafysische nooduitgangen, zonder plan of script. Een wereld van babbelaars en moordenaars, van leugens en van list. Het feit dat King Lear sinds zowat een halve eeuw wordt beschouwd als Shakespeares grootste meesterwerk - een tragedie die Hamlet en Macbeth overtreft - zegt wellicht veel over het gemoed van deze tijd.