Belgisch muziektheater behoort tot de wereldtop

Els Van Steenberghe

Music Theate Now is een initiatief van het International Theatre Institute en gaat wereldwijd op zoek naar innovatief muziektheater. Driejaarlijks wordt de 'oogst' gepresenteerd. De makers van de veertien beste creaties van de afgelopen drie jaar zullen elkaar én hun publiek ontmoeten tijdens de Operadagen Rotterdam (van 22 tot 26 mei 2016).

Onder die veertien creaties bevinden zich vier Belgische producties: Coup Fatal (KVS / Les Ballets C de la B), Slumberland (Zonzo Compagnie), De koningin zonder land (Muziektheater Transparant) en Private View (Muziektheater Transparant). De selectie werd gemaakt door een vijfkoppige jury bestaande uit de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey, de Singaporese pianiste en producente Sara Joang Fang, de Mexicaanse componist Ana Lara, Joseph V. Melillo (artistiek leider van het New Yorkse huis BAM) én Guy Coolen (artistiek leider van Muziektheater Transparant en van Operadagen Rotterdam).

UPDATE: De Belgische selectie stemt evenwel tot nadenken. Er zijn twee producties van Coolens gezelschap geselecteerd én met Slumberland werd een creatie geselecteerd van het gezelschap dat Wouter Van Looy (verbonden aan Muziektheater Transparant) oprichtte. Belgisch muziektheater gooit internationaal absoluut hoge ogen, zeker dankzij Muziektheater Transparant, maar die internationale erkenning is evengoed de verdienste van andere grote spelers zoals het Gentse Lod Muziektheater, het Antwerpse Walpurgis en het voormalige Leuvense Braakland/ZheBilding (dat intussen is getransformeerd tot Het nieuwstedelijk). Blijkbaar had de jury van Music Theatre Now minder oog voor de creaties van deze gezelschappen.

Knack Focus
11 december 2015